Liman İskele Yapımı
Ağırman inşaat deneyimli ekibi gelişmiş makine parkuru ile uzun yıllardır iskele inşaatı işindedir. Tüm iskelelerrimiz Bizzat müşteri talepleri doğrultusunda hazırlanan projeler ile uzman kadromuz tarafından hazırlanmaktadır.
İnşaatını yaptığımız iskelelerin bir çoğu 30 metreden uzundur. İskele kurulacak alanın hava ve deniz şartlarına göre araştırma yapılarak malzeme seçimi yapılır ve müşteriye önerilerde bulunulur.
Tasarımlarımızda sınır hayal gücünüzdür. istenilen tasarım istenilen malzeme ve önderdiğimiz inşaat metodu ile yapılır.Yaptığımız iskeleler görsel olarak güzel ve kalite olarak son derece dayanıklıdır.
Yüzer Beton Yapımı
Temel tasarım (dizayn) yükleri; beton yüzer iskelenin, değişik çevre koşulları altındaki davranışını ve demirleme sistemidizaynını etkileyen yüklerdir ve dalga yükleri, rüzgar yükleri, akıntı yükleri, gemi çarpmasından ve yaslanmasından doğan yükler olarak gruplandırılmıştır. Yüzer havuzun işlev göreceği bölgeye ait veriler kullanılarak ekstrem çevre yükü olarak, belirgin dalga yüksekliği, HS= 4 m, rüzgar değeri 60 Knot ve akıntı değeri 1.5 Knot kabul edilmiştir (1 Knot = 0.5144 m/sn).
319Dalga, rüzgar ve akıntının tüm yönlerden aynı olasılıkla geldiği varsayılmıştır. Daha sonra yüzer beton iskele üzerine gelen akıntı, rüzgar ve dalga yükleri hız ve yön değişkenlerine bağlı olarak geniş bir dağılım ele alınmıştır. Ayrıca; gemilerin yanaşmaveya çarpışma yükleri hesaplanmış ve bütün bu hesaplamalardan sonra beton iskelenin bağ yükleri elde edilmiştir.
Temel tasarım (dizayn) yükleri hesaplandıktan sonra beton iskelenin sabitlenmesi için bağlanma parametreleri incelenmiş, zincir ve halat boyutları belirlenmiştir. Bu aşamadan sonra, beton iskelenin sağlanan veriler çerçevesinde hidrostatik ve stabilite değerlendirmesi yapılmış ve yüzer beton iskelenin çalışma şartları içindeki durumu incelenmiştir. Ayrıca beton yüzer iskelenin herhangibir nedenle yaralanması sonucunda üstünde bulunan malzemelerin kaybı veya insanların herhangi bir tehlike yaşaması gibi istenmeyen bir durumla karşılaşmamak için yüzer beton iskelenin üst tarafının suya girip girmediği ve yüzer beton iskelenin aşırı trim yapıp yapmadığı araştırılmıştır. Betonarme yüzer beton iskelenin mukavemeti incelemesinde; öncelikle yapısal model elde edilmiş ve sonlu elemanlar yöntemi ile statik yapısal analiz gerçekleştirilmiştir. Tasarım (dizayn) yükleri i) hidrostatik basınç ii) dalga yükleri iii) gemi çarpma yükü olarak ayrı ayrı hesaplanmış ve en kötü durum analizi çerçevesinde yükler toplanarak yüzer beton iskeleye uygulanmıştır.
Yüzer beton iskelenin ağırlığı kaldırma kuvveti ile dengelenmiştir. Dalga ve gemi çarpma yükü etkisi ile öteleme etkisinin köşe noktalardan babalar vasıtasıyla bağlanarak engellendiği düşünülmüş ve bu durum yüzer beton iskelenin güverte köşe noktalardan X,Y,Z eksenleri doğrultusunda tutularak modellenmiştir. Köşe noktalarda dönmeler ise serbest bırakılmıştır
Yapının mukavemet analizi yapılırken sonlu eleman modeli hazırlanmıştır. Modellemede sadece yüzey elemanları kullanılmış ve malzeme olarak yalnızca beton malzeme dikkate alınmıştır. Yapılan hesaplamalar sonucunda beton iskelenin Von Mises gerilme değerleri incelenmiştir (Şekil 7). Sonuçta maksimum basınç gerilme değeri 11.2 N/mm2, maksimum çökme değeri ise yaklaşık olarak 7 mm hesaplanmıştır.
En yüksek gerilme değerleri sınır koşulu uygulanan köşe noktalarda olduğu görülmüştür. Köşe noktalarında hesaplanan maksimum gerilme değerinin nedeni o noktalarda uygulanan sınır koşullarıdır. Uygulanan sınır koşulları ise yüzer betoniskelenin babalardan halat ve zincirle bağlanmasını modellemektedir. Gerçekte yüzer beton iskelenin o noktalarda hareketli olması nedeni ile daha da küçük gerilme değeri beklenmelidir. Ayrıca yüzer beton iskele yapısında babaların bulunduğu bölgeler destek elemanları ile kuvvetlendirilmiştir. Bunlara göre yüzer beton iskelenin mukavemetinin yukarıda belirtilen kabuller çerçevesinde yeterli olduğu sonucuna varılmıştır. Ukrayna belgeli betonarme ponton Türk Loydu klas belgesi alarak (yüzer duba) şu anda güvenli bir şekilde yüzer iskele olarak hizmet vermektedir. Ayrıca, yüzer iskelenin sabitlenmesi için betonarme blok kullanılmıştır.
Dip tarama
Dip tarama bir kazı faaliyetidir. Kısmen su altında yürütülen sığ deniz sularında yapılan çalışmanın amacı deniz altındaki tortu ve çöpleri toplayarak düzgün ve stabil bir zemin elde etmektir.
Bu teknik genellikle gezilebilir su yolları hazırlamak için kullanılır. Ayrıca bu metot kıyı erozyonunu önlemek için kamu plajlarında kum doldurmak için kullanılır. Deniz içine yerleştirilen araç taraklama yaparak zemini eksiksiz tarar ve tarağa takılan tüm atık yada çöplerin atılması ile dip taraması tamamlanmış olur.
Özellikle güzel bir plaj ve temiz çevre için olmazsa olmaz bir işlemdir. Bazen deniz yosunları mevsimsel olarak dalgaların sertliği nedeni ile yerlerinden kopar ve kıyıya vururlar. Tonlarca ağırlığı bulan bu yosunların temizlenmesi işlemi içinde etkili bir metottur.
FORE KAZIK
Taşıma kapasitesi düşük olan zeminlerde bina yükünü sağlam zemine taşıtmak amacıyla yapılan kazıklardır. Bu kazıklar sondaj kazıkları olup yöntemleri yapılan sahanın durumu, zemin yapısı, kazığın çapı ve derinliğine bağlıdır. Delik çapı Fore Kazık 50 cm ile 250 cm arasında olabilir.
YAPIM YÖNTEMİ
Delgi Yöntemi
Projede belirlenen çaptaki betonarme kazıkların forajı paletli vince monte edilmiş rotary delgi makineleri veya hidrolik delgi makineleri ile yapılacaktır.Yıkıntı yapan, su seviyesi yüksek zeminlerde kuyu borulanacak veya bentonit ile delgi yapılacaktır. Yıkıntı yapmayan zeminlerde kısa bir ön boruyla delgi yapılacaktır. Foraj sırasında karşılaşılabilecek sert tabakaların geçilmesinde uygun ataşmanlar kullanılacaktır. Foraj, proje derinliğine ulaşıncaya dek yukarıdaki yöntemlerle devam edecektir.
Donatı Kafesinin Hazırlanması ve Kuyulara İndirilmesi
• Demirler kazık lokasyonlarına yakın bölgede gerekli şablonlar kullanılarak kafes haline getirilecektir. Kaldırma esnasında dağılmasını önlemek üzere gerekli rijitlik sağlanacaktır.
• Kafeslerin eklenmesi bağ teli, kaynak veya çok ağır olmaları halinde klemensle yapılacaktır.
• Hazırlanan donatı kafesi servis vinci kullanılacak kuyulara indirilecektir
Betonlama
• Donatı kafesinin kuyulara indirilmesini takiben içine tremi borusu servis vinci ile indirilecektir.
• Betonlama tremi borusu ile yapılacak betonun segregasyonu önlenecektir.
• Tremi betonunun yüksek slump (minimum 15 cm) ve geç priz alması (minimum 3 saat) gereklidir.
• Betonlama başlamaden önce tremi borusu tabandan 30-40 cm yukarı çekilecektir.
• Yer altı suyunun betonla karışmasını önlemek için tremi borusu sürekli ve asgari 2 m beton içinde kalacaktır.
• Betonlama, kuyu ağzından temiz beton gelene dek devam ettirilecektir.
Kalite Kontrol
Kuyu metrajı foraj esnasında kelly boyuyla, foraj sonrası ucuna ağırlık bağlanmış şerit metre ile ölçüm yapılacaktır.
• Her 100 m3 betondan 4 adet numune alınıp 7-28 günlük kırım sonuçları raporlanacaktır.
• İstenildiğinde kazık yükleme deneyi yapılacaktır.
• İstenildiğinde PIT (süreklilik testi) yapılacaktır.
Kayıtlar
Her kazık için bir Sicil Fişi hazırlanır. Bu fişlerde:
• Kazık numarası, yeri ve tarihi,
• Kazık üst ve alt kotu,
• Kazık çapı ve delgi boyu,
• Foraj başlangıç ve bitim zamanı,
• Kullanılan beton miktarı ve numune alınmış ise numaraları,
• Muhafaza borusunun boyu bulun